Kwiaty w Pirotechnice
Co wspólnego mają kwiaty i fajerwerki?
Na pozór nic. Bo jaki związek mogą mieć materiały wybuchowe z czymś tak delikatnym jak kwiat? A jednak!
Nie przez przypadek japońskie słowo określające fajerwerki to Hanabi, co oznacza “ognisty kwiat”.
Rośliny były i są inspiracją dla pirotechniki.
Wiele fajerwerków swym wyglądem przypomina motywy florystyczne.
Stąd też wśród efektów pirotechnicznych; bomb, wyrzutni, rakiet tak często pojawiają się “chryzantemy”, “dalie” piwonie”.
Z kolei zbitki podobnych efektów nazwa się - podobnie jak we florystyce- “bukietami”.
Także nazwy drzew mają konotacje pirotechniczne.
Mamy przecież takie efekty jak “ wierzba”, “palma”, “kokos”.
Kwiaty są natchnieniem nie tylko dla poetów. Także pirotechnicy sięgają do florystyki jako źródła inspiracji
Florystyka i Pirotechnika w Sztuce
Przykładem jest chiński artysta- pirotechnik Cai Guo-Qiang.
Cai Guo-Qiang stał się znany w świecie pirotechniki, dzięki inscenizacji pirotechnicznej pt. City of Flowers in the Sky ( Miasto kwiatów na niebie)
Inspirowany obrazem renesansowego malarza Sandro Botticellego chiński artysta wykonał pokaz pirotechniczny składający się z 50 tys. autorsko zaprojektowanych fajerwerków, z efektami o symbolice florystycznej, w tym m.in. chryzantemami.
Pokaz odbył się w 2018 roku we Florencji wprawiając w zachwyt lokalnych mieszkańców i turystów i zainaugurował wystawę Flora Commedia: Cai Guo-Qiang at the Uffizi.
City of Flowers in the Sky rozpoczyna się potężnym grzmotem ( titanium salute) otwierającym 6 aktów podniebnego spektaklu: “God of the West Wind and Goddess of the Land", "The birth of Flora", "Venus", "Three Graces", "Spiritual Garden" and "Red Lily" ( “Bóg Zachodniego Wiatru i Bogini Ziemi:, “Narodziny flory”, “Trzy gracje”, “Duchowy ogród” oraz “Czerwona Lilia”)
Spektakl stanowi kosmologiczną narracje opowiadającą o losach świata i bogów.
Huk i srebrne błyski połączone z piętrzącymi się kolumnami dymów obrazują moment flirtu boga i bogini, którzy początkowo odpierają wzajemną atrakcję, by w końcu połączyć się w boskiej ekstazie.
Z tego aktu miłosnego rodzi się Flora.
W następnej odsłonie niebo rozdzierają setki kolorowych eksplozji - to bogini Flora napełnia świat energią, z której rodzi się na ziemi życie w postaci roślin.
Kolorowe dymy i białe kaskady fajerwerków opadają powoli na miasto zapowiadając pojawienie się bogini Wenus.
W następnej sekwencji widzimy potężne białe wierzby z efektami różowych i żółtych błysków - tak oto na scenę wchodzą Trzy Gracje.
Zaraz po tym artysta roztacza przed nami Duchowy Ogród spowijając wszystko dokoła czarnym i białym dymem.
Wreszcie z obłoków czerwonego dymu wyłania się boska Lilia.
Widowisko odbiło się szerokim echem zarówno w świecie pirotechniki jak i sztuki.
Cai Guo-Qiang przygotowując spektakl, wykonał setki szkiców poszukując odpowiedniej, zgodnej ze swoją koncepcją formy i wyrazu.
Na tym etapie każdy szczegół, każdy fajerwerki został wyselekcjonowany.
Na podstawie szkiców artysty, chińscy producenci zaprojektowali i stworzyli odpowiadające wytycznym efekty pirotechniczne.
Do motywów florystycznych nawiązuje także nasze autorska seria linii Fajerwerków Arka Selected w ramach projektu “florystyka w Pirotechnice”.
Otwierają ją Campsis Mini AC16-1 oraz Campsis Maxi AC100-1, o których szerzej pisaliśmy w artykule Wyrzutnie z linii Arka Selected czyli kwiaty w fajerwerkach